FAQ

Huren / huurvoorwaarden / toewijzing

  1. Ik wil een woning huren, wat moet ik doen?

    Heb je bij huuraanbod een woning gezien waarin je geïnteresseerd bent? Door op ik wil deze woning te klikken, ga je direct naar de Huurcalculator. Hier laat je jouw gegevens achter en maak je jouw interesse kenbaar. De makelaar zal vervolgens contact met je opnemen.

  2. Zijn er alleen vrije sector huurwoningen?

    Ja. Op deze website vind je in de 1e fase 54 huurwoningen welke zich bevinden binnen de vrije sector. De verhuur van fase 2 zal later starten.

  3. Heb ik voorrang als ik op de start verhuur ben geweest?

    Ben je op de start verhuur geweest? Dan heb je bij de ontvangst van de brochure jouw gegevens achtergelaten. Op de website geef je bij huuraanbod aan welke woning je voorkeur heeft, vervolgens vul je de Huurcalculator in. Hierna worden de woningen toegewezen. Bij het toewijzen hebben de gegadigden die bij de start verhuur aanwezig waren, voorrang.

  4. Wat zijn de inkomenseisen om te huren?

    Je kunt via de Huurcalculator berekenen of je in aanmerking komt voor de woning die je op het oog hebt. Je ziet namelijk direct voor welk bedrag je ongeveer kunt huren. Let op: dit is slechts een indicatie. De gemiddelde inkomsenseis is 3,5 á 4 keer de maandhuur, waarbij het 2e inkomen voor 50% meetelt. Eigen vermogen rekenen we voor 10% mee met jouw bruto jaarinkomen.

    Download hier de checklist met de Huurvoorwaarden.

  5. Welke documenten dien ik aan te leveren?
  6. Ik ben niet op de start verhuur dag geweest, kan ik nog in aanmerking komen?

    Uiteraard kun je nog reageren op een woning. Je gaat naar het huuraanbod en klikt op ik wil deze woning. Via de Huurcalculator maak je jouw interesse kenbaar en zal er contact met je worden opgenomen. De actuele beschikbaarheid kun je zien bij het huuraanbod. Indien alle woningen na de start verhuur zijn toegewezen dan vermelden wij dit.

  7. Hoe worden de woningen toegewezen?

    Aan de hand van de gestelde inkomenseis, de aangeleverde documenten en de beschikbaarheid worden de woningen toegewezen. Kandidaten die aanwezig zijn op de start verhuur hebben voorrang op de toewijzing. Indien er meerdere kandidaten op dezelfde woning reageren, dan wordt jouw tweede of derde keuze meegenomen in de toewijzing.

  8. Ik ga mijn huis verkopen, kan ik in aanmerking komen voor een huurwoning?

    Mocht je voldoen aan de gestelde eisen, dan kun je onder voorbehoud in aanmerking komen voor een huurwoning. Dit betekent dat de woning verkocht (onder voorbehoud) dient te zijn. Een voorwaarde hierbij is dat de ontbindende voorwaarden van jouw (ver)koopcontract zijn verlopen voordat de huurovereenkomst van De Loef in gaat. Voor meer informatie verwijzen wij je naar de makelaar.

  9. Ik heb zelf niet genoeg inkomen. Kan er iemand garant staan?

    Indien je een bijzondere inkomenssituatie hebt, neem dan contact op met de makelaar. Let op: deze woningen worden niet verhuurd aan studenten of woningdelers.

Oplevering / afwerking / parkeren

  1. Wanneer worden de woningen opgeleverd?

    Naar verwachting, maar onder voorbehoud, worden de appartementen in de 1e fase in het 3e kwartaal van 2019 opgeleverd. Dit is echter volledig afhankelijk van de ontwikkeling van de bouw en blijft nog een voorlopige prognose. Krijg je een woning toegewezen? Je wordt dan tijdig, minimaal 4 weken van tevoren, op de hoogte gebracht van de definitieve opleverdatum.

  2. Hoe worden de woningen opgeleverd?

    Bekijk de technische omschrijving om te zien hoe de woningen worden afgewerkt:
    Afwerkstaat

  3. Wat is het verschil tussen een gewoon appartement en een toplaag appartement?

    Voor alle appartementen geldt dat de keuken is voorzien van inbouwapparatuur (inductiekookplaat, combimagnetron, vaatwasser, koel/vriescombinatie) en een badkamer met inloopdouche. De wanden zijn gesausd. De appartementen op de toplaag (9e etage) zijn tevens voorzien van een PVC vloer en plinten, basisverlichting, raamdecoratie in gehele woning, een verhuisservice* en een Nespresso Citiz koffiemachine inclusief twee jaar gratis koffiecups**. Direct verhuizen, zonder te klussen dus!

     

    * Huurder kan een bedrag van maximaal € 750,- inclusief BTW declareren bij Woonhave voor de verhuiskosten, mits een kopie van de factuur overhandigd kan worden. Eventuele schade voortvloeiend uit de verhuizing, kan niet op de verhuurder worden verhaald. Deze service is eenmalig geldig voor de inhuizing. Indien de verhuiskosten lager zullen uitvallen, zal het resterende bedrag niet worden gerestitueerd. Bovengenoemd kan niet contant worden uitgekeerd.

    ** Elke vier weken worden er 60 koffiecups bezorgd (maximaal twee jaar lang). Als huurder verhuist, vervalt deze koffieservice. De koffiemachine wordt eigendom van huurder en je dient deze zelf te onderhouden, te repareren en/of te vervangen.

  4. Kan ik zelf een keuken en-/of badkamer uitkiezen?

    Nee, alle woningen worden door de verhuurder voorzien van een luxe keuken met inbouwapparatuur en comfortabele badkamer.

Huurprijzen / huurtermijn / waarborgsom

  1. Welke aanvullende kosten zijn er?

    Naast de maandelijkse huurprijs, zoals vermeld bij het huuraanbod, betaal je bij aanvang minimaal één maand waarborgsom. De hoogte van waarborgsom kan aan de hand van jouw persoonlijke situatie mogelijk hoger uitvallen (bijvoorbeeld bij een zelfstandig ondernemer). Hierover informeren wij je tijdig. Uiteraard heb je nog wel (zelf) de kosten voor nuts zoals elektra, warmte, water en internet/TV.

  2. Zijn er naast de huurprijs nog servicekosten?

    Voor de appartementen bedraagt het voorschot op de servicekosten €65,- per maand. Hieronder valt o.a. de algemene schoonmaak, elektrakosten van de algemene verlichting, etc.

  3. Zijn er inschrijfkosten?

    Nee, het reageren op een huurwoning in dit project is gratis. Er zijn geen administratie-, bemiddelings-, of andere (courtage)kosten van toepassing. Ga je een woning huren? Dan voldoe je een maand huur + een maand waarborgsom vooraf.

  4. Wat is de minimale huurtermijn?

    Je huurt voor minimaal één jaar. Daarna is de huurovereenkomst te beëindigen met een opzegtermijn van één maand, altijd tegen het einde van de maand. Een voorbeeld: u huurt per 1 november 2019. Op zijn vroegst kun je één jaar later de woning verlaten. Je geeft op 19 oktober 2020 aan dat je de huur wilt opzeggen, dan beëindigt de huurovereenkomst op zijn vroegst op 30 november 2020. Zeg je vóór 1 december 2020 de huur op, dan kun je per 31 december 2020 de woning verlaten. Je hebt dan immers een jaar gehuurd en een maand opzegtermijn in acht genomen.

  5. Krijg ik mijn waarborgsom terug?

    Je ontvangt de waarborgsom retour indien je de woning verlaat en er geen huurachterstanden zijn. Tevens dient de woning in originele staat te worden opgeleverd, zonder schades en inclusief alle sleutels.

Overige

  1. Mijn vraag staat hier niet tussen, met wie kan ik contact opnemen?

    Voor meer informatie kun je contact opnemen met Frisia Makelaars. Zij beantwoorden graag je vragen. Je kunt contact opnemen viaverhuur@frisiamakelaars.nl.